Katolické gymnázium Třebíč

„Hledejme cestu k sobě i k druhým“
Gympl roku 2019
Home Aktuality 2020Postřehy ze SOČ
Postřehy ze SOČ

Postřehy ze SOČ

7. 5. 2020

Ve čtvrtek 7. 5. 2020 se celé dopoledne konalo krajské kolo středoškolské odborné činnosti.

Postřehy z letošních středoškolských odborných činností

Ve čtvrtek 7. 5. 2020 se celé dopoledne konalo krajské kolo středoškolské odborné činnosti. Obvykle soutěž probíhá na Gymnáziu Třebíč za velké účasti mnoha studentů, učitelů a hostů. Klání je velmi dynamické, porota se snaží spravedlivě ocenit výsledky mnohdy celoroční práce soutěžících a vybrat skutečně ty nejlepší z nejlepších. Do celostátního kola totiž postupuje většinou jen jedna práce z oboru, ta která získá 1. místo. Letos vše probíhalo online formou včetně komunikace porotců. A byla to práce velmi náročná a zodpovědná. Již poněkolikáté jsem byla porotkyní, letos u oborů, jež se věnují kultuře a historii, a protože i pro mě celé hodnocení bylo nesmírně obtížné, poprosila některé naše účastníky, aby své postřehy nejen z krajského kola, ale i z celé práce shrnuli.

Milí studenti, obdivuji Vaši práci, píli, trpělivost, odvahu a vytrvalost, s jakou jste do toho šli, a děkuji Vám za ni. Přeji hodně štěstí a odborný růst i ve všech dalších aktivitách, nejdříve v celostátním kole.

                                                                                                                                             Míša Avkovská  

Naši úspěšní studenti v krajském kole SOČ:

Eliška Fašinová, obor Zdravotnictví – 6. místo

Renata Jurková, obor Chemie – 1. místo, postup do celostátního kola

Lukáš Matějek, obor Fyzika – 2. místo, navržen na licitaci

Jan Krutiš, obor Tvorba učebních pomůcek, didaktická technologie – 2. místo

Jan Míšek, obor Teorie kultury, umění a umělecké tvorby – 1. místo, postup do celostátního kola

 

Divadlo

Každý rok máme možnost a šanci se přihlásit do tzv. SOČky a ukázat tak všem své měsíce snažení na něčem, co nám dává smysl. Každý zúčastněný musí obhájit svou práci, a pokud je úspěšný, postoupí do dalšího kola.

Já sám jsem měl štěstí a dostal jsem se až do nadcházejícího celostátního kola, které se uskuteční v půlce června. Má práce nese název “Autorská divadelní hra - Ministerstvo Vánoc”, hru jsem si sám napsal a zrežíroval v rámci našich seminárních prací ve třetím ročníku. Rozhodně se jedná o skvělou zkušenost a člověk nedá nic za to, aby to alespoň nezkusil. Já původně nechtěl vůbec soutěžit, ale nedalo mi to a na poslední chvíli jsem si vytvořil online prezentaci a přihlásil se. 

Když už jsem zmínil online prezentaci, tento ročník byl něčím jiný. Klasická podoba se koná jako živá obhajoba před porotou v jednotlivých kolech. My kvůli aktuální situaci museli natočit video s prezentací a naším mluveným projevem. Tím měl člověk možnost „vyšperkovat“ svůj výstup do posledního detailu. V krajském kole následovala také online obhajoba, kde jsme jednotlivým porotcům písemně zodpověděli jejich dotazy k naší práci a pak čekali, jak vše dopadne.

Nyní mě čeká celostátní kolo a už se moc těším. Tuto možnost má opravdu každý a nemusí k ní přistupovat ani jako k soutěži. Může vám to pomoci také u přijímacích zkoušek na vysokou školu nebo si procvičíte verbální komunikaci, schopnost zodpovědět dotazy v co nejkratším možném čase a schopnost se prosadit. Rozhodně doporučuji každému této příležitosti využít. A pokud o tom už nyní uvažujete, držím vám všem palce! 

                                                                                                                                            Jan Míšek, 3. A

 

Chemie

Středoškolská odborná práce byla jedna z nejtěžších a časově nejnáročnějších věcí, kterou jsem kdy vytvořil. Šlo o učební pomůcku do výuky, v níž jsem se věnoval ohni. Celkem jsem připravil 12 pokusů, pak jsem je vyzkoušel a také natočil 12 naučných videí, jež jsou nahrána na YouTube. Dalším krokem byla realizace DVD, a to jsem ještě nikdy nedělal. Byla to výzva a podařila se. Než jsem DVD stihl v hodinách vyzkoušet, nastala pandemie, která ovlivnila i podobu krajského kola. Pro postup jsme měli vytvořit video prezentaci a nahrát ji na YouTube. Naštěstí jsem se v oboru natáčení a stříhání videí už trochu vyznal, tak jsem to měl o něco jednodušší než někteří moji spolužáci. Nejhorší však bylo postavit se před kameru a něco říkat. Tuto fázi jsem dělal asi 40x a už nikdy více! Myslím si, že ústní představení práce s vizuální prezentací naživo před diváky a porotou by bylo daleko lepší. Nakonec jsem ale i toto zvládl a video prezentaci úspěšně v termínu odeslal.

Krajské kolo probíhalo formou online. Porotci nám na základě našich prací a video prezentací položili otázky a my jsme na ně v určitém časovém limitu odpovídali.  Způsob komunikace, popletené dotazy porotců a celkové vyhodnocení mého oboru mi přinesly zklamání. Nakonec jsem se po přehodnocení dostal na 2. místo. Naučil jsem se však spoustu věcí, určitě trpělivosti, tomu jak přijímat kritiku, ale také mnoha odborným dovednostem - jak pracovat v laboratoři nebo jak dělat video editing.

Moc rád bych poděkoval své konzultantce Ing. Miriam Dufkové a Mgr. Martinu Bohuslavovi, bez kterých bych tuto práci nezvládl dovést do konce.

                                                                                                                                             Jan Krutiš, 3. A

 

Lékařství

Zúčastnila jsem se krajského kola Středoškolské odborné činnosti v oboru Lékařství. Soutěžila jsem s odbornou prací na téma Lupus Erythematodes. Práci jsem za přispění lékařky dermatovenerologie tvořila sama a spoustu jsem se tím naučila. Shromažďovala jsem mnoho informací z různých zdrojů, formulovala odborný text a prostě jsem se musela postavit čelem k větší výzvě. I přes to, že jsem práci věnovala mnoho práce a energie, neumístila jsme se na nejvyšších stupních. Hlavní je ale zúčastnit se. Ze soutěže si odnáším mnoho vědomostí a jsem ráda, že jsem se do ní mohla zapojit.     

                                                                                                                                      Eliška Fašinová, VII